طراحی رفتار - بخش دوم

مولف : شقایق چیت‌ساز | تاریخ انتشار : ۳۰ تیر ۱۴۰۱
طراحی رفتار - بخش دوم

در طراحی هر محصولی، اصل مهم در نظر گرفتن انسان و ویژگی­‌های منحصر بفرد هر انسان است. کاربران هدف[1] افرادی هستند که محصول شما برای آنها طراحی شده است (بوچر، 2021). گروه کاربری هدف باید تا آنجا که ممکن است به وضوح تعریف شود. این مسأله به صراحت در تحقیقات طراحی و بازاریابی به شما کمک می­‌کند. به عنوان مثال، کاربران هدف Runkeeper افراد شلوغی هستند که به روا‌ل‌های شخصی متناسب با برنامه­‌ها و سطح تناسب اندام خود علاقه دارند. این گروه کاربری متفاوت از Couch to 5k است که برای افرادی طراحی شده که برای افزایش تناسب اندام خود به راحتی می­‌دوند. این دو محصول هر دو رفتار دویدن را پشتیبانی می‌­کنند، اما کاملاً متفاوت هستند زیرا برای کاربران مختلف طراحی شده­‌اند. برخی از تیم‌­ها کاربران مورد نظر خود را با پرسونا نشان می‌­دهند، پرسونا می‌­تواند نوعی مختصر نویسی ارائه دهد تا کاربران هدف را در طول فرایند طراحی در ذهن داشته باشند.

با توجه به اصل در نظر گرفتن کاربران انسانی در طراحی، در واقع یک رفتار طراحی می‌­شود و طراحان علاوه بر طراحی فرمی یک محصول قادرند، عادت‌­های خاصی را برای کاربران طراحی کنند. طراحان قادرند فرصت­‌های جدید را شناسایی و در طراحی محصولات و خدمات، رفتار افراد را (خواه با عملکرد منطقی و خواه غیرمنطقی) هدف قرار دهند. در واقع طراحی می­تواند بصورت کاملاً هدفمند و یا بدون هیچ­گونه برنامه از پیش تعیین شده بر رفتار تأثیر بگذارد.

مطالعات طراحی رفتار بیشتر بر محوریت مطالعات روانشناسی رفتاری و شناختی تمرکز کرده تا به صراحت بر واژه تغییر رفتار تمرکز نماید. هر مداخله تغییر رفتار دارای یک یا چند رفتار هدف است. رفتار هدف، رفتار خاصی است که طراحان سعی می‌­کنند بر آن تأثیر بگذارند - خواه می­‌خواهند مردم این کار را بیشتر، کمتر یا متفاوت از آنچه قبلاً انجام داد‌ه‌­اند، انجام دهند.

فاگ (2009)، رفتار را محصول سه عامل: انگیزه، توانایی و محرک عنوان نمود و انجام این سه عامل بصورت همزمان را عامل تغییر رفتار قلمداد کرد.

گذشته از نظریه‌­ها یا رویکردهای اساسی، هنگام طراحی تغییر رفتار، سه نکته مهم را باید به خاطر بسپارید:

  • افراد متفاوت هستند. به ندرت یک راه حل "مناسب همه افراد" برای هر مشکلی وجود دارد. مهم است که مشخص کنید که برای چه کسانی طراحی می­‌کنید و آن­ها به چه چیزی نیاز دارند. تحقیقات برای ترسیم تصویر افرادی که کاربران شما هستند ضروری است. از آنجا که افراد متفاوت هستند، به احتمال زیاد مفروضات شما بر اساس تجربه خودتان است یا افراد نزدیک شما، و تمام این مفروضات برای دیگران صادق نیستند.
  • زمینه مهم است. هیچ چیز در خلاء اتفاق نمی افتد. واکنش افراد نسبت به محصول شما و توانایی آنها برای انجام اقدامات بستگی به موقعیت آنها دارد. درک محیطی که افراد در آن از محصول شما استفاده می­‌کنند و همچنین شرایطی که بر روی رفتار آنها تأثیر می‌­گذارد، باید بر طراحی شما تأثیر بگذارد.
  • اوضاع عوض می­شود. کل تغییر رفتار پیشرفت است. با گذشت زمان، نیازها و موقعیت‌­های افراد احتمالاً تغییر خواهد کرد. نحوه عملکرد محصول شما برای آنها نیز ممکن است تکامل یابد - تا حدی که کاربران شما حتی ممکن است "فارغ التحصیل" شوند و دیگر نیازی به آن محصول یا خدمت نداشته‌­باشند. با این ایده که نیازهای کاربران شما در طول زمان تغییر می­کند، آماده باشید و آماده سازگاری شوید.

چرا تمرکز بر رفتارها، احساسات و شناخت است؟ از این گذشته، آنچه مردم فکر می­‌کنند و احساس می­‌کنند بر آنچه انجام می­‌دهند تأثیر دارد. اما این کاری است که مردم انجام می­‌دهند در نهایت بر نتایج معنی­‌دار تأثیر می­‌گذارد. برای اتخاذ یک دیدگاه عملگرا، نتایج آن چیزی است که افراد هنگام استخدام طراحان تغییر رفتار، برای آن هزینه می‌­پردازند، و نه اقدامات واسطه‌­ای خوب که در آنها کاربران اعتماد به نفس پیدا می‌­کنند و باورهای مثبت را پذیرفته­اند. طرح تغییر رفتار زمانی موفقیت آمیز است که باعث صرفه جویی در پول یا بهبود علائم بیماری یا کارآمدتر شدن فرآیند شود و انجام این کارها نیازمند به طراحی برای تغییر رفتار است.

 

پانویس

 [1] target users

منبع تصویر معرف : https://klizos.com/behavioral-design-the-midas-touch-for-engaging-design




مقالات مرتبط


تأثیر طراحی بسته‌بندی محصولات غذایی بر جلب توجه مشتری با استفاده از تکنولوژی ردیابی حرکات چشم (قسمت دوم)

تأثیر طراحی بسته‌بندی محصولات غذایی بر جلب توجه مشتری با استفاده از تکنولوژی ردیابی حرکات چشم (قسمت دوم)

تاریخ انتشار : ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
مطالعه بیشتر
علوم شناختی در پس بازی‌های رایانه‌ای (بخش سوم)

علوم شناختی در پس بازی‌های رایانه‌ای (بخش سوم)

تاریخ انتشار : ۰۸ شهریور ۱۴۰۱
مطالعه بیشتر
معیارهای مؤثر در ارتقای خلاقیت در طراحی فضاهای آموزشی (بخش دوم)

معیارهای مؤثر در ارتقای خلاقیت در طراحی فضاهای آموزشی (بخش دوم)

تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
مطالعه بیشتر